Ens referim a Richard
Wayne Penniman, nascut en una família nombrosa de classe baixa a Macon
(Georgia), a la que va abandonar d'adolescent amb motiu de la intolerància del
seu pare –molt sever, tot i què ell mateix feia tripijocs destil·lant
whisky il·legalment - envers la seva precoçment manifesta homosexualitat
(de la que, per cert, va abominar uns anys desprès). A alguns seguidors de la
CdD es possible que el nom de pila no us soni gaire però no així el nom
artístic amb el que encara avui en dia el reverenciem...LITTLE RICHARD.
Amb una base, com molts altres cantants afroamericans,
en la música gospel de les esglésies
pentecostals, va començar a cantar pel carrer i alguns bars de mala mort, amb
la sort de ser adoptat per un matrimoni blanc que li va permetre desenvolupar
les seves aptituds, primer formant el seu propi grup, The Upsetters, i desprès, per imposició de les discogràfiques,
acompanyat de músics de prestigi.
El seu estil, aparentment primari, en base a la
energia elèctrica de la seva veu, la frenètica interpretació al piano i a
un ritme implacable al que contribuïa el saxo de Lee Allen, es va fer ràpidament popular, al que també va ajudar el
plagi per part de músics blancs com Pat
Boone i en poc temps va gravar, entre 1955 i 1957, un seguit d'èxits com Tutti Frutti, Long Tall Sally, Slippin' And
Slidin, Jenny Jenny, The Girl Can't Help In, Keep-A-Knockin, Good Golly, Miss
Molly... la majoria recopilades en un LP que ha esdevingut clàssic, Here's Little Richard (1957).
Però, de cop, la sorpresa! Un incident en un vol (es
va incendiar un motor) durant una gira per Austràlia el 1957 va precipitar una
decisió que ja anava rumiant des de feia uns mesos, va abandonar la agitada
vida d'una rock & roll star per
fer-se ministre de l'església. Hauríem pogut perdre per a sempre més a un dels
més carismàtics pioners del rock si,
el 1962, no hagués reconsiderat la decisió, probablement pel fenomen
tantes vegades comentat al blog , la
coneguda "british invasion"
dels USA per part de The Beatles, The Rolling Stones, The Who i altres que van reconèixer la
seva admiració, demostrada per les versions que van fer dels seus hits.
La seva cançó més coneguda, no cal que us ho digui, és
Tutti Frutti, un altra manera de dir,
en argot, gai, el seu primer èxit
comercial després d'una dotzena de gravacions prèvies, versionada per multitud
d'artistes a llarg de la història del rock
i que conté una frase amb una anècdota que us explico, la lletra original deia així:
Tutti
Frutti, good booty
If it don't, don't force it
You can grease it, make it easy...
que ve ser més o menys:
Tutti Frutti, bon botí
Si no entra, ho ho forcis
Pots untar, fer-ho fàcil...
el que, com us podeu imaginar, li van
"suggerir" modificar i va donar lloc a un vers que ha esdevingut
mític i que ha donar nom a llibres com el de Nik Cohn (1969) o programes de TV com el de Carlos Tena (TVE, 1985)
Tutti
Frutti, aw rooty
Tutti Frutti, aw rooty...
A-wop-bom-a-loo-mop-a-lomp-bom-bom!!!
Però com la majoria ja la haureu escoltat moltes
vegades, he escollit com a CdD un altra de les meves preferides, Long Tall Sally, i no solament meva,
eh?, que el mateix Paul McCartney va
dir que va ser la primera cançó que va cantar en públic. És un tema composat
pel mateix Little Richard, en col·laboració amb el productor Robert "Bumps" Blackwell i Enotris Johnson, gravat amb els millors
músics de sessió del moment, evidentment amb el saxofonista Lee Allen abans
esmentat, publicat l'any 1956, convertit en un dels més representatiu del rock & roll i versionat per
centenars d'artistes de tots els temps, entre ells The Beatles, és clar.
I ara, a veure qui es pot resistir.
I'm gonna tell Aunt Mary
about Uncle John
He claims he has the music, but he has a lot
of fun
Oh baby, yes, baby
Ooh, baby, havin' me some
fun tonight, yeah
Well, long tall Sally...
- LITTLE RICHARD. Long
Tall Sally. Here's Little Ricahard (1956).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada