Les recents actuacions de MASSIVE ATTACK a Barcelona, en el marc del Festival Sónar, i de Portishead a Madrid m'ha inspirat el
dedicar la CdD d'avui a el que va ser un autèntic fenomen els anys 90. Tot va
començar a Bristol, ciutat portuària del sud-oest d'Anglaterra, antic port de
venda d'esclaus i enclavament multiètnic, amb un bon grapat de jamaicans, de la
que va sortir un estil musical, conegut com a Bristol Sound, que va suposar una veritable revolució. I va ser que
tres membres de The Wild Bunch, col·lectiu
multiracial de músics, productors musicals i grafiters de la escena underground, d'aquests que muntaven
saraus al barris (moviment conegut com a Sound-Systems),
es van decidir independitzar i muntar alguna cosa semblant a un grup. Es
tractava de Robert Del Naja
(àlies 3D), Grant (Daddy G) Marshall i Andrew
(Mushroom) Vowles, que van contar, per a la gravació dels seus discos, així
com per a presentar-los en directe, amb un seguit de vocalistes com Shara Nelson, Tracey Horn (de Everything
But The Girl), Elisabeth Fraser
( de Cocteau Twins), Hope Sandoval (de Mazzy Star), Sinéad O'Connor,
un tal Adrian "Tricky Kid" Thaws, conegut posteriorment com a Tricky, i els dos fidels des de l'inici
fins a aquest Sónar 2014, Martina
Topley-Bird i el legendari jamaicà Horace
Andy.
Des del 1991 al 2008 han gravat cinc discos, els més
importants dels quals considero el primer, Blue
Lines (1991) i el tercer, Mezzanine
(1998), a partir del qual van quedar reduïts a duo per l'abandonament
de Mushroom. El seu estil es caracteritza per la fusió, fins aleshores
inèdita, de música electrònica amb soul,
jazz, hip-hop, reggae, dub jamaicà i ves a saber què més, amb la
particularitat de utilitzar sons prèviament gravats, el que es coneix com a
"samples", intercalats amb
un seguit d'efectes propis (que per això son productors) amb profusió de
seccions de cordes amb tendència a l'alentiment (downtempo) que dona la sensació a l'oient d'estar efectuant un
viatge (trip en anglès), per la qual
cosa un temps després es va etiquetar aquest sub-gènere amb el nom, sempre
rebutjat pels interessats, de "trip-hop”.
A la meva discoteca, ordenada alfabèticament, hi ha
tres discos, coneguts com la "Trilogia (o també com la Santíssima
Trinitat) de Bristol", units per una mena de fil virtual, i que no haurien
de faltar a la vostra, que son:
- MASSIVE ATTACK. Blue Lines (1991)
- PORTSHEAD. Dummy (1994)
- TRICKY. Maxinquaye (1995)
El seminal Blue
Lines és un àlbum que defineix per antonomàsia un gènere, ja des de la
inicial Safe From Harm, en la
que una portentosa línia de baix, sampler
d'un tema de Billy Cobham, dona pas
a un cop de bateria, en aquest cas dels Funkadelic,
i així molts d'altres que només els oïdes més experimentats sabran reconèixer,
una proposta supèrbia en el seu equilibri i transcendència. del que
destaca el track número sis i segon single de l'àlbum en el seu moment, que
els ha marcat per a la eternitat. Es tracta de Unfinshed Sympathy, la CdD d'avui, originada en una melodia
xiuxiuejada subconscientment per Shara Nelson durant una pausa entre
gravacions, a la que els productors van anant vestint amb contribucions pròpies
fins a l'arranjament de cordes final, gravat amb més de 40 instruments amb
producció de Wil Malone als mítics
estudis Abbey Road de London, fins a
convertir-la en un exuberant himne chill-out
i considerada una de les millors cançons de tots els
temps, paradigma de la sofisticació del més simple...cool, molt cool!
Els incrèduls seguidors del blog que ho dubteu, podeu comprovar-ho en el vídeo oficial de la
cançó, un autèntic curtmetratge dirigit per Baillie Walsh, on veiem en un pla-seqüència continu, a la Shara
caminant per un barri de Los Angeles (Califòrnia, USA), a la que es van afegint
els membres de Massive Attack, indiferents al seu entorn ple de borratxos,
discapacitats i, com es diu ara, persones en risc d'exclusió social.
I know that I've been mad in love before
And how it could be with you...
- MASSIVE ATTACK. Unfinished
Sympathy. Blue Lines (1991).
Nota: Si us estranya la etiqueta de la caràtula que
il·lustra la CdD, us diré que és el preu en florins, ja que em vaig comprar el
disc a Holanda, país on van triomfar especialment i que, al canvi actual,
suposaria un preu de 12,7 €.