L'encertant de
la endevinalla de la CdD anterior ha sol·licitat un tema de rock català d'una determinada època, la del
començament dels anys 70, deixant al meu criteri el que volgués, i no he trigat
ni un segon a decidir-ho.
El cas es que es
tracta dels anys en els que jo estudiava intern en un col·legi religiós (vegeu aquí), la (relativament) rígida normativa del qual es veia alterada els
diumenges al matí, quan la sala d'estudi, gràcies a la benevolència del
"hermano prefecto", es convertia en sala de música. I es allí, seguidors
del blog, on va començar aquesta
afició meva, que encara perdura.
I va succeir un
dia que el tocadiscos estava monopolitzat per uns alumnes més grans que no
paraven de posar, una i un altra vegada, el doble LP del Grup de Folk (del que van sortir
gent com Pau Riba, Jaume Sisa, Oriol Tramvia, Mª del Mar
Bonet u Ovidi Montllor etc.),
mentre nosaltres frisàvem per escoltar els nostres EP (singles) de The Beatles,
Jimi Hendrix o The Doors...però vet aquí que vàrem trobar una escletxa per on
col·locar el disc dels protagonistes d'avui: i es que resultava que dos membres
del Grup de Folk, integrants tanmateix de la banda d'acompanyament de Sisa,
havien abandonat el col·lectiu per formar un altre projecte, no cal dir que,
per a nosaltres, molt més interessant.
Un era Jordi Batiste, baixista i cantant, autor
de les lletres, així com de les caràtules dels discos, la escenografia dels
concerts etc, en fi, un autèntic artista. L'altre, Enric Herrera, tocava el piano i l'òrgan Hammond tan característic del moment, i era el compositor principal
i arreglista del grup. I el cas fou que aquestes dues personalitats tan dispars
i aparentment incompatibles per espectacular i comercial l'un i tècnic rigorós
amb tendència a la experimentació l'altre, van confluir en un estil màgic i únic que els distingiria d'altres propostes
de la època, com els Om que van
gravar el mític Dioptria (1970) de
Pau Riba, Música Dispersa, Fusioon o la Orquestra Mirasol de Xavier
Batllés i Victor Ammann, en un
moment en que només un altre grup underground
de la península destacava per la seva originalitat, els sevillans Smash.
Estem parlant
dels MÀQUINA! (així, amb el signe
d'exclamació que 40 anys després recuperarien els MiNE!), en actiu des del 1968
al 1972 en que, després de múltiples canvis en la formació, sigui per la
incorporació d’algun membre al servei militar obligatori o per desavinences
entre ells, van evolucionar des del rock
psicodèlic que em va captivar, amb el sumatori de pop, soul, funk i blues, fins a una mena de jazz-rock que sembla que no em va
avorrir només a mi sinó a la majoria dels seus fans inicials. En aquest temps
van gravar uns quants EP i dos LP, Why? (1970),
un àlbum amb quatre temes, dels que destacava el tema homònim, de 25 minuts de
durada i amb una portada amb un croissant
i un rellotge de butxaca que va
entusiasmar el mateix Salvador Dalí i el doble LP En Directo (1972), gravat al
Casino L'Aliança, del Poble Nou.
I després va venir la disbauxa, Jordi Batiste
va formar amb Josep Mª (Ia) Clúa el duo Ia
& Batiste i va continuar en solitari amb el nom de Rocky Muntanyola, Josep Mª Vilaseca (Tapi) va formar Tapiman i Enric Herrera, amb alguns
exmembres de Màquina! com el posteriorment afamat baixista Carles Benavent, va liderar Música
Urbana, una posterior escissió de la qual, a l'aixopluc de la seminal
productora Zeleste, la del carrer Argenteria (abans Platería), va fundar la Orquestra Plateria, un dels vaixells
insígnia de l'anomenat Rock Laietà. Des de fa uns anys Jordi Batiste col·labora amb Gerard Quinatana, ex-Sopa de Cabra, en el projecte Els miralls trencats, una recuparació actualitzada de la obra de Bob Dylan.
Com us podeu
imaginar, la CdD es el tema pel que ens barallavem a la sala d'estudi/música
dels "hermanos", el segon EP del grup, el màxim exponent del rock progressiu de per aquí, amb uns
aires que em recorden a King Crimson
però, sobretot (serà pel Hammond de
Herrera?) a Brian Auger i en el que
destaquen tanmateix les qualitats vocals de Batiste...o es en David Bowie qui canta?
- MÀQUINA!. Earth's Daughter (1969).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada