El proper dilluns, 20 de juny,
actuarà al Poble Espanyol, de Barcelona, un dels escassos supervivents en actiu
de la època daurada del rock, un
artista comparable a altres mites com BobDylan, Van Morison o The Rolling Stones, selecte club que han abandonat recentment David Bowie i Lou Reed.
Em refereixo a NEIL YOUNG, canadenc de Toronto
(Ontario), que es va donar a conèixer a Califòrnia (USA) -on viu des de fa 50
anys tot i què mai no ha sol·licitat la nacionalitat "americana"- amb
la banda Buffalo Springfield,
coliderada amb Stephen Stills, a la
que, desprès de tres LP, va abandonar per iniciar una carrera en solitari, i
amb col·laboracions intermitents en el "supergrup" Crosby, Stills, Nash & Young, que
abasta 50 anys i més de 40 àlbums.
Acceptant com a impossible el
resumir la seva inabastable trajectòria en l'espai que ocupa un post, em
centraré en el que considero més interessant, d'aquest perpetu explorador
musical que, en els seus inicis, en la seva primera dècada artística (a l'igual
que tots els abans esmentats), va obtenir el reconeixement de la crítica i el
públic compaginant dos estils musicals, un acústic, amb sensibles temes folk i country-rock, i l'altre, quasi sempre acompanyat pels Crazy Horse, ferotgement elèctric (amb
la característica guitarra Gibson Les
Paul modificada i a la que anomena Old
Black), rock i, fins i tot, hard-rock, però sempre amb lletres
personals, sovint de temàtica antibel·licista i de crítica social que
interpreta amb una característica veu nasal i com a llastimosa.
D'aquesta època son tres dels
seus millors obres, els imprescindibles Everybody
Knows This Is Nowhere (1969), After
The Gold Rush (1970) i Harvest
(1972) i alguns àlbums més, marcats per les tràgiques morts per sobredosi del
guitarrista dels Crazy Horse i d'un membre de l'equip tècnic, que presagiaven
el que seria la dècada dels 80, crítica per a Young a nivell personal (el
naixement del seu segon fill, afectat de paràlisi cerebral) i professional, en
una constant recerca de nous registres musicals, com el rockabilly, la electrònica o el blues,
no gaire ben acceptats pels seus fans.
Afortunadament, als anys 90 va
retornar als principis amb resultats interessants, tant en format elèctric, com
Ragged Glory (1990), de nou amb els
Crazy Horse, o acústic, amb Harvest Moon
(1992), una mena de continuació del mític disc de 20 anys abans, i una vintena
de discos més, dels que en destacaria Mirror
Ball (1995) gravat amb Pearl Jam,
declarats admiradors seus, a l'igual que Nirvana,
motiu pel que es considera a Young com el "padrí del grunge" i un parell d'àlbums conceptuals, Greendale (2003), sobre l'assassinat d'un policia i les seves
conseqüències i, recuperat de la intervenció d'un aneurisma cerebral i publicat
mitja dotzena de discos més, el darrer, The Monsanto Years (2015),
una diatriba contra la utilització de organismes modificats genèticament (OMG),
popularment coneguts com a "transgènics" per part d'aquesta
multinacional de productes agrícoles, que suposo que ens presentarà el dilluns,
acompanyat de la banda Promise Of The
Real, a la que hi figura en Lukas
Nelson, fill del seu amic, el gran Willie
Nelson.
I, per si no en tingués prou amb
aquesta prolífica carrera musical, Neil Young ha dirigit, amb el pseudònim de Bernard Shakey, diversos
llargmetratges, de temàtica musical o no, i s'ha distingit com un filantrop
defensor de diverses causes humanitàries i mediambientals, de les cal destacar
la Farm Aid, fundada el 1985
juntament amb l'esmentat Willie Nelson i John
Mellencamp, per ajudar als pagesos americans amb dificultats econòmiques i The Bridge School, per a nens amb necessitats
especials com el seu petit Ben.
Com a CdD he triat la més popular
de la seva discografia. És un tema de Harvest,
un àlbum gravat a Nashville (Tennessee) amb l'acompanyament dels Stray Gators, un grup de musics locals
dels que en destaca el guitarrista Ben
Keith, i amb la participació en les harmonies vocals de Crosby, Stills i
Nash, així com de Linda Rondstadt i James Taylor, en el que toca temes
majoritàriament melancòlics i de temàtica amorosa, predominant l'estil acústic,
ajudat amb la guitarra o el piano, que alterna amb altres de elèctrics i, fins
i tot, un parell acompanyat per la Orquestra
Simfònica de Londres, dels que en destacaria Out On The Weekend, Old
Man i, és clar, aquest memorable, tot i què menyspreat pel propi autor, per
excessivament comercial, i que per això no espero escoltar al Poble Espanyol, Heart Of Gold.
- NEIL YOUNG. Heart Of Gold. Harvest (1972).