Els aficionats al futbol
sabem prou bé que contar amb els millors jugadors no garanteix el millor equip
ni, en el millor dels casos, que el bon joc es mantingui durant diverses
temporades.
Doncs això ve a ser,
d'alguna manera, el que va passar amb CREAM,
la unió de tres grans instrumentistes, "la crème de la crème", el guitarrista (seguidor del blues de Chicago i del Delta) i
ocasional cantant Eric Clapton, amb
una fama incipient gràcies a la seva participació en dues formacions mítiques, The Yardbidrs i John Mayall & The Bluesbreakers i la secció rítmica
(influenciada pel jazz i la música
popular africana) formada per Ginger
Baker a la bateria i Jack Bruce
al baix i, inicialment, cantant principal, amb experiència a l’Alexis Korner Blues Incorporated i a The Graham Bond Organisation, grup en
el que les seves desavinences van acabar amb la expulsió del segon.
Durant els pocs més de tres anys
d'existència, Cream (definitivament sense l'adjectiu The) van publicar quatres
discos d'estudi, el primer dels quals, el precipitat Fresh Cream (1966) evidenciava la falta de rodatge, com en el
futbol, palesa amb una reproducció electrificada de versions de blues tradicional amb algun tema propi
però que va generar certa expectació, que va quedar justificada en el següent
àlbum, Disraeli Gears (1967). Amb
majoria de composicions pròpies i, per recomanació del productor Felix Pappalardi i a desgrat de Bruce,
amb major protagonisme vocal de Clapton, van fusionar el blues, el pop-rock i la
psicodèlia (atenció a la fosforescent caràtula, obra de l'australià Martin Sharp) com no s'havia fet fins
aleshores i la seva influència en els grups de blues-rock i hard-rock de
la dècada posterior va ser transcendental. Un disc d'onze tracks, dues d'elles versions i la resta composades per ells, en
solitari o amb col·laboració amb l'esmentat Pappalardi, el lletrista Peter Brown i altres, de les que en
destacaria la inicial, Strange Brew, Tales Of Brave Ulysses i, com no, Sunshine Of Your Love, el seu tema més popular i CdD d'avui.
Però a Cream es va donar una dicotomia més gran que a cap altre grup de rock entre els seus dos models d'expressió, per una banda, a l'estudi, el seu so devia molt als arranjaments dels seus col·laboradors però en directe es deixaven anar i, eludint moltes de les seves composicions, es lliuraven a interpretacions de clàssics del blues com Robert Johnson, Howlin' Wolf o Willie Dixon, sovint utilitzats com a plataformes de llançament de llargues improvisacions. I això és el que va recollir el tercer disc, Wheels Of Fire (1968), un doble LP en el que destaquen temes propis gravats a l'estudi, com White Room, acreditat a Bruce-Brown, i versions en directe com Crossroads (de Johnson) o Spoonful (de Dixon), amb els que Clapton seria considerat un dels millors guitarristes de la història del rock.
Però a Cream es va donar una dicotomia més gran que a cap altre grup de rock entre els seus dos models d'expressió, per una banda, a l'estudi, el seu so devia molt als arranjaments dels seus col·laboradors però en directe es deixaven anar i, eludint moltes de les seves composicions, es lliuraven a interpretacions de clàssics del blues com Robert Johnson, Howlin' Wolf o Willie Dixon, sovint utilitzats com a plataformes de llançament de llargues improvisacions. I això és el que va recollir el tercer disc, Wheels Of Fire (1968), un doble LP en el que destaquen temes propis gravats a l'estudi, com White Room, acreditat a Bruce-Brown, i versions en directe com Crossroads (de Johnson) o Spoonful (de Dixon), amb els que Clapton seria considerat un dels millors guitarristes de la història del rock.
I, a partir d'aquí, les
picabaralles entre Baker i Bruce es van revifar fins el punt que, quan van
publicar el quart disc, de forma premonitòria titulat Goodbye (1969), en el que s'alternen també gravacions d'estudi, una
d'elles, Badge, composada a mitges
per Clapton i George Harrison, i en
directe, la banda ja s'havia extingit, per donar lloc a sengles carreres en solitari,
amb sort desigual.
No cal dubtar de que la de
Clapton, conegut també com a Slowhand
(irònicament "ma lenta") ha estat la més transcendent, tot i els seus
dubtes inicials en que va endegar diversos projectes, com un altre
"supergrup", Blind Faith,
amb el mateix Ginger Baker i Steve
Winwood, de Traffic; formant
part de Delaney & Bonnie &
Friends o amb el pseudònim Derek
& The Dominos, els del mític Layla
(1970) fins que el 1970 va iniciar una carrera en solitari que, superats els
alts i baixos, fruit de les seves addiccions, perdura fins a l'actualitat.
Sunshine Of Your Love és una composició de Clapton,
Bruce i el lletrista Brown, basada en un obsessiu riff
de baix sorgit de la ment de Bruce, amb un ritme de bateria de Baker
inspirat en les pel·lícules clàssiques de westerns i conegut per aquest motiu
com a "ritme indi", suggerit per l'enginyer Tom Down i un solo de guitarra (concretament d'una Gibson SG i no de la icònica Fender Stratocaster a la que el tenim
associat) de Clapton, que podem considerar com paradigma de la hibridació del blues, el hard-rock i la música psicodèlica. Quan la torneu a escoltar
passarà molt temps sense que us podeu treure l’enganxós riff del cap.
- CREAM. Sunshine Of Your Love. Disraeli Gears (1967).