XTC (pronunciat
"ecstasy"), és un grup musical britànic, el nom del qual per a alguns
rememora el d'una coneguda droga de disseny, el que ha estat desmentit pels
interessats amb l'argument plausible de que se'l van posar amb la única
intenció de que sonés bé i molt abans de que es generalitzés el consum la
substància en qüestió, la metilendioximetanfetamina
(MDMA), que és el seu veritable nom químic.
La banda va estar liderada durant la seva vida activa
pel compositor principal, guitarra i veu Andy
Partridge i l'altre compositor, inferior en nombre però no en qualitat, com
demostrarà la CdD d'avui, el baixista i cantant Colin Moulding, acompanyats inicialment pel teclista Barry Andrews, el pare de Finn Andrews, de The Veils, CdD en el seu dia (vegeu aquí), que va deixar-ho desprès
del segon disc, essent substituït per Dave
Gregory, multiinstrumentista que va sumir una segona guitarra, i pel
bateria Terry Chambers, el lloc del
qual, al plegar, no va ser necessari substituir, com es comprendrà seguidament.
En els quasi 30 anys de vida, entre el 1977 i el 2005,
van publicar una dotzena de discos (més un parell més amb la banda alternativa
que van formar, a mena "d'alter ego", anomenada The Dukes Of Stratosphear, per homenatjar la seva estimada música
dels 60, com The Beatles, The Byrds, The Beach Boys o The Kinks),
els més interessants dels quals considero el tercer, Drums And Wires (1979), cinquè, English
Settlement (1982) i el vuitè, Skylarking
(1986) - un àlbum conceptual produït amb força controvèrsies però amb molt bon
resultat artístic, amb temes com Dear God,
per Todd Rundgren-, als que es
podrien afegir els dos darrers, un ambiciós projecte de disc doble que
finalment van publicar per separat, amb els noms de Apple Venus Volume 1 (1999) -moment en el que Gregory els va
deixar, desprès de 20 anys, per motius musicals al considerar excessiva la
orquestració- i Wasp Star (Apple Venus
Volume 2) (2000).
I és que el que va caracteritzar la seva obra va ser
la constant evolució, des de la new wave
(post-punk) inicial, cap a tots tipus d'influències, des del folk al pop i a la psicodèlia (amb ritmes orientals inclosos), amb
sumptuosos arranjaments instrumentals i vocals.
El seguidors del blog
menys informats us preguntareu com és que una banda tan bona -la influència de
la qual podem apreciar a grups recents com Blur,
Franz Ferdinand o Maxïmo Park- mai no assolís un èxit
comercial massiu i la raó és fàcil de comprendre. L'any 1982, durant la gira de
presentació de l'esmentat disc English
Settlement, el del preciós single Sense Working Overtime, Partridge va
patir una crisi de pànic (diuen que per la sobtada abstinència, forçada per la
seva dona sense encomanar-se a cap metge, del consum de benzodiazepines, a les
que sembla que n'era addicte) que li va comportar una por escènica que, a
diferència d'algun conegut cantautor espanyol, no va poder superar, per la qual
cosa, a partir d'aleshores la seva activitat artística es va limitar a gravar
discos, amb ocasionals actuacions per a emissores de radio i TV. Va ser quant
Chambers, davant de la previsible reducció d'ingressos, va deixar la música i
se'n va anar a viure a Austràlia, i el seu lloc a la bateria va ser cobert per
músics d'estudi per a les gravacions posteriors. I així va ser que una de les
millors bandes dels 80, impossibilitada però per actuar en públic, i, tot s'ha
de dir, amb constants canvis estilístics que la mantenien fora de sintonia amb
els temps, mai no va arribar a rebre el reconeixement que es mereixia dels
aficionats en general.
Jo, personalment, els vaig descobrir amb Drums And Wires, un punt d'inflexió per
al grup, amb el canvi del teclista Andrews per l'altre guitarrista, Gregory (d'aquí el títol de l'àlbum, "Tambors i cordes", en referència a l'absència de teclats), i
amb una gran competència entre Partridge i Moulding per la composició dels
temes, amb victòria per al primer, en proporció de 2 a 1, però amb l'honor per
al segon per l'autoria del seu primer èxit important, la CdD d'avui, és clar.
És un disc de 15 temes prou diferents entre si,
produït per Steve Lillywhite, ple de
riffs de guitarres i d'enganxoses
línies de baix, amb detalls psicodèlics i harmonies vocals de l'escola Beach
Boys i melodies en les que a aquests post-punks
se'ls entreveu l'admiració (més o menys oculta) que devien sentir per The
Beatles i amb unes lletres notables, tan àcides com personals.
I el tema escollit per a CdD és el track que obre el disc, un dels cinc
composats pel baixista, en general més convencionals i assequibles que els del
seu company, que representa una crítica social a la realitat de moltes llars de
classe mitjana britànica, a aquells pares que tenen decidit el futur laboral
del seu fill, en aquest cas el petit Nigel, pel que fan plans per a que sigui
feliç treballant...a l'acer!
We're only making plans for Nigel
We only want what's best for him...
Rendim culte, doncs, a una (altra) de les grans bandes
perdudes del pop.
- XTC. Making
Plans For Nigel. Drums And Wires (1979).