Aquest poster
de THE WHO, amb la inscripció "The Kids Are Alright." (el títol
de un dels seus primers hits) va
penjar durant uns quants anys, a la meva adolescència, d'una de les parets de
l'habitació sota teulada de les golfes de casa, a la que tota la colla anomenàvem "El
Cau", i que va esdevenir un veritable santuari musical per a nosaltres.
I es que aquesta banda de rock britànica va ser, en el seu moment, la més important del mon, desprès dels inabastables The Beatles i The Rolling Stones, amb els que van lloc al fenomen conegut, primer als USA i desprès a la resta del planeta com la "british invasion".
I es que aquesta banda de rock britànica va ser, en el seu moment, la més important del mon, desprès dels inabastables The Beatles i The Rolling Stones, amb els que van lloc al fenomen conegut, primer als USA i desprès a la resta del planeta com la "british invasion".
La mítica formació original estava composta pel
cantant Roger Daltrey, pel
guitarrista i compositor principal Peter
Townshend, pel bateria Keith Moon
(mort prematurament als 32 anys per sobredosi de psicofàrmacs) i pel baixista John Entwistle (mort als 57 anys per
una cardiopatia secundaria a l'abús de cocaïna) i es van donar a conèixer
gràcies en part a les seves enèrgiques actuacions en viu -que sovint acabaven
amb la destrucció dels instruments- en festivals com els de Monterey, Woodstock o Isle of Wight.
La seva època daurada va ser entre 1964 i 1983, moment
en el que es van separar oficialment, per anar tornant a reaparèixer
esporàdicament els dos membres supervivents fins a l'actualitat. Musicalment
els podríem situar entre el rock
psicodèlic i el punk, amb la
particularitat, per desig exprés de Townshend i en contra dels altres membres,
de donar a les composicions un contingut temàtic unificat per a cada àlbum, el
que posteriorment es va anomenar "òpera rock" i els seus discos més interessants son My Generation (1965), amb temes com
l'homònim que ha esdevingut un clàssic del rock
-i, per a alguns, en base a la lletra i a la guitarra, la primera cançó punk de la història- o l'esmentat The Kids Are Alright; The Who Sell Out (1967), el primer ja
clarament conceptual; Tommy (1968),
al que ens referirem desprès; Live At
Leeds (1970), un dels millors discos en directe de la història; Who's Next (1971), els que conté temes
en els que destaca l'ús, en aquell moment innovador, de sintetitzadors, com Baba O'Riley i Won't Get Fooled Again, popularitzats darrerament per ser la banda
sonora de les sèries de televisió C.S.I.
i Quadrophenia (1973), la segona
òpera rock, desprès de Tommy, excessivament pretensiosa i
grandiloqüent i complicada de presentar en directe.
A partir d'aquí la mort de Moon i els problemes amb l'alcohol de Townshend van derivar en una espiral de problemes que van minvar la seva creativitat i, desprès de quatre discos més, van plegar, per, tal com he dit abans, anar tornant periòdicament amb motius diversos (concerts benèfics com el Live Aid 1985, aniversaris de discos, festivals com Glastonbury 2007, Jocs Olímpics de London 2012...) i fa només uns mesos estaven de gira per Amèrica del Sud.
A partir d'aquí la mort de Moon i els problemes amb l'alcohol de Townshend van derivar en una espiral de problemes que van minvar la seva creativitat i, desprès de quatre discos més, van plegar, per, tal com he dit abans, anar tornant periòdicament amb motius diversos (concerts benèfics com el Live Aid 1985, aniversaris de discos, festivals com Glastonbury 2007, Jocs Olímpics de London 2012...) i fa només uns mesos estaven de gira per Amèrica del Sud.
Tommy, el seu
quart disc, és el primer àlbum de rock
amb una línia narrativa que va progressant al llarg dels dos LP que el formen,
en el que es detalla la vida d'un noi que, a conseqüència d'un fet traumàtic
(presencia l'assassinat de l'amant de sa mare per part del seu pare) queda
sord, cec i mut, conservant el tacte com a únic sentit i gràcies al qual i amb
l'ajut de drogues al·lucinògenes, es convertirà en un fenomen en el joc del pinball. Desprès de moltes peripècies,
que inclouen l'abús sexual, recupera els sentits quant la seva mare trenca tots
els miralls de la casa, es converteix en un líder messiànic en base a aquesta
cura miraculosa però la seva actitud despòtica li fa perdre els adeptes per
acabar refugiant-se de nou en el seu fur intern, episodi final del disc i
que explica la CdD d'avui.
És possible que alguns seguidors del blog conegueu la versió cinematogràfica
de la obra, dirigida per Ken Russell
el 1975 i protagonitzada pel mateix Daltrey en el paper de Tommy i amb la
participació de moltes estrelles del rock
com Elton John, Tina Turner o Eric Clapton,
i actors com Jack Nicholson o Oliver Reed, amb petites variacions en
el guió original (aquí és l'amant qui assassina el pare) que no en canvien
significativament el sentit de la obra. Tanmateix es va estrenar com a Musical
a Brodway, sota la direcció de Des McAnuff, el 1993.
We're Not
Gonna Take It, com he
dit, és la darrera cançó del doble LP, descriu com els seguidors de Tommy
rebutgen la nova religió que els prohibeix l'alcohol i les drogues i els obliga
a jugar al pinball i va seguida, a la
part final, de See Me, Feel Me, tema
recurrent al llarg del disc, que ja apareix a Go To The Mirror, així com de la tornada Listening To You, destacant la necessitat del personatge de ser
guarit... "Míra'm, sent-me, toca'm, guareix-me..." diu.
Townshend (amb seriosos problemes auditius des
de fa anys) i Daltrey van interpretar aquesta cançó, juntament amb Baba O'Riley i My Generation, a la cerimònia de clausura dels Jocs Olímpics London
2012 però, per a CdD, hem quedo amb la memorable interpretació que en van fer
al Festival de Woodstock de 1969, que
teniu a continuació, en la que no poden faltar els jocs del cantant amb el
cable del micròfon i els sals i els exagerats moviments del braç dret, coneguts
popularment com a "molinets", del guitarrista.
- THE WHO. We're
Not Gonna Take It. Tommy (1968).