Amb 66 anys, i després de deu sense fer-ho, DAVID BOWIE ha gravat un disc
nou, ha tornat i ho ha fet per la porta gran amb una obra, la vint-i-quatrena,
que alguns posicionen a l'alçada de les millors de la seva discografia, sigui
de la primerenca etapa glam-rock o de
la "berlinesa" o, si més no, com solem dir el seus seguidors, el
millor des del Scary Monsters (1980).
The Next Day (2013),
enregistrat en secret amb la col·laboració del seu antic baixista i productor Toni Visconti, és un àlbum audaç i
creatiu, increïblement innovador després de tan llarg període d'inactivitat,
ple de bones cançons que de ben segur esdevindrien clàssiques dels seus
concerts...si en tingués la intenció, cosa que no sembla el cas, de tornar-ne a
fer per presentar-les en directe.
Estava escoltant el disc, indecís per triar la CdD
entre The Next Day, Dirty Boys, The
Stars, Where Are Now?, Boss Of Me o How
Does The Grass quant...knock,
knock!!!...han trucat a dintre del meu cap. Allí hi havia Live On Mars?, Starman, Ashes To Ashes,
Heroes...dient: “escolta CdD, i nosaltres què? Nosaltres hi érem abans”...també
hi havia Space Oddity, CdD en el seu
dia (vegeu aquí), solidaritzant-se amb les seves companyes. Total, que m’ho he
repensat i he acabat triant una cançó del Hunky
Dory (1971), el quart de la seva discografia i injustament eclipsat pel
cinquè i més reeixit de tots, Ziggy
Stardust (1972), un disc en el que va contar amb la participació de músics
excepcionals, embrió de famós grup fictici d'acompanyament, The Spiders From Mars, com el
guitarrista Mick Ronson i el
teclista Rick Wakeman, posteriorment
famós amb la banda Yes i pels seus
treballs en solitari en el camp del rock
simfònic.
És un disc senzillament perfecte, el primer de les
seves obres mestres, farcit de melodies sublims i arranjaments impossibles,
gairebé barrocs, que s'obre amb un dels temes més populars de l'autor, Changes, continua amb Oh You Pretty Things i altres que fan homenatge a Bob Dylan, Andy Warhol i Lou Reed i te el seu punt culminat en una de les millors cançons de la història, Life On Mars?
És tracta d'un viatge surrealista amb una lletra tan
indesxifrable com la de I'm The Walrus de
John Lennon (sembla tractar
d'algú deprimit per la realitat en la que viu i amargament decebut per no
tenir accés a una vida millor que hi pugui haver en alguna altra part, com a Mart) i un
so, en el que resulta fonamental el piano de Wakeman, en el que la delicadesa i la èpica van de la
mà. Un himne gloriosament estrany, la primera obra mestra d'un músic
imprescindible de la història del rock.
No m'estranya gens que els MiNE! en
fessin una magnífica adaptació, amb el títol La radio de Mart, al seu EP Selva
de Mar (2009).
Per no dir res de la caràtula en la que, aquest
reconegut bisexual posa a l’estil Greta
Garbo, una de les lesbianes més cèlebres del segle XX...per escandalitzar
que no quedi!
Però la tornada, si us plau, quina tornada!:
Sailors
fighting in the dance hall
Oh man! Look at those cavemen go...
...Is there life on Mars?
- DAVID BOWIE. Life
On Mars?. Hunky Dory (1971).